Head

ماه9713
کل بازدیدها191809

Social FaceSocial InliSocial PintSocial TwitSocial Yout

رویکردهای زیستی برای درمان اتیسم(اوتیسم)

درمانهای زیستی(طبیعی) برای کودکان اُتیستیک(اوتیستیک)

مهدی فولادگر(مسئول فنی و صاحب امتیاز مرکز اُتیسم اردیبهشت و مدیر گروه پژوهشی اردیبهشت)

Natural Autism Therapies

اگر تا کنون برای کودکتان جهت یک درمان جاگزین برای اُتیسم جستوجویی کرده باشید شاید درمانهای طبیعی اُتیسم را مشاهده کرده باشید.درمانهای طبیعی ممکن است گزینه خوبی برای کودکانی باشد که به درمانهای قدیمی واکنش نداده اند.این می تواند همچنین مکملی برای درمانهای سنتی اتیسم باشد .یک تحقیق کوچک می تواند شما را برای پیدا کردن یک درمان طبیعی مطمئن و موثر برای درمان کودک اُتیستیکتان کمک کند.

درمانهای طبیعی اتیسم به جای استفاده از داروهای معمولی از خوراکی های طبیعی ،مکمل های گیاهی، و تکنیک های درمانی جامع استفاده می کند.درمان طبیعی بطور مشخص بر روی کمبود های ویتامینی ،حساسیت های غذایی وکاهش علائم متمرکز است.در اینجا کاهش علائم مربوط به علائمی است که دراثر و در نتیجه عدم قبول برخی خوراکی ها  یا نواقص ویتامینی یا مسمومیت های محیطی به وجود می آید. بسیاری متخصصان درمانهای طبیعی معتقدند که استفاده نمودن از عوامل سمی درمانهای پزشکی قدیمی میتواند به شخص با اضافه بار سمیت بدن و نواقص خوراکی های مهم اسیب برساند.

فنون های درمان طبیعی تکنیک ری کی یا آروماتراپی(آروماتراپی یا رایحه درمانی روشی است که سعی می کند رایحه گیاهان، گل ها و حتی دانه های مختلف را برای بهبود سلامتی انسان ها به کار ببرد. این روش به عنوان یک روش مکمل در کنار مصرف داروها و درمان های کلاسیک عمل می کند و نتایج مثبت زیادی به همراه دارد) میتواند همچنین به مشکلات سیستم و کاهش رفتارهای وسواسی و تکراری کمک کند. این تکنیک ها تحت نظر پزشک می توانند به سادگی با دیگر رویکردهای درمانی ترکیب گردند.

در این دوره جامعه پزشکی سنتی درمان طبیعی را برای اُتیسم تایید نمی کند زیرا برای این رویکرد درمانی نتایج پژوهشی فراوانی وجود ندارد که تایید کننده مدعای آن باشد.برای مثال سازمان غذا وداروی آمریکا هیچگونه داروی گیاهی یا ویتامین درمانی را برای اُتیسم تاکنون تایید ننموده  است.

انواعی از درمانهای طبیعی

• مکمل های ویتامینه:برخی افراد اُتیستیک کمبود هایی دارند در ویتامینهایی مانند آ،ب6،ب12،د و ای.این مکمل ها می تواند باعث بهبود این کمبود ها گردد.
  • رژیم غذایی ویژه و انفرادی که در آن از غذاهایی که موجب التهاب و درد می شود دوری می کند:برخی متخصصان اُتیسم رژیم های غذایی منحصر به افراد را برای مبتلایان به اُتیسم پیشنهاد می کنند که در این رژیم ها از مواد حساسیت زا و یا ملتهب کننده برای فرد دوری می گردد.
  • درمانهای ضد قارچی: درمانهای ضد قارچی طبیعی، مهار کننده هستند زیرا بسیاری از مبتلایان به اُتیسم ممکن است به عفونتهای مزمن گوش گرفتار شوند.برای مثال این فرضیه در مورد افراد اُتیستیک وجود دارد که ممکن است آنها در معرض رشد بیش از اندازه کاندیدا البیکانس قرار داشته باشند(کاندیدا آلبیکنس نوعی قارچ است که میتواند سبب برفک دهان یا عفونت های قارچی دستگاه تناسلی گردد)
  • رایحه درمانی: رایحه درمانی در برخی موارد به عنوان یک درمان حسی طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد.اصولاًروغن ها برای آرامش یا تحریکات حسی مورد استفاده قرار میگیرند.برای مثال چوب صندل،عطر بهار نارنج،وانیل واسطوخودوس عموماً برای حس آرامش بکار برده می شوند.دارچین نعنای تند واکالیپتوس به عنوان محرک حسی  و یا برانگیزاننده.
  • ری کی: ری کی درمان سنتی ژاپنی ها میتواند به یک شخص مبتلا به اُتیسم با آرامش دهی،کاهش اضطراب،آزاد سازی عضلات منقبض،آرامسازی درد های معده و بهبود مشکلات خواب کمک کند. ری کی با ایجاد تعادل در انرژی بدن و حذف بلوک کننده های زیستی وترمیم گسستگی های درونی به فرد کمک می کند تا به آرامش رسیده و بدن بتواند خود درمانی کند.در برخی منابع وجود دارد که افرادی که در این شیوه درمانی به استادی رسیده اند میتوانند بدون دست زدن و لمس بدنی کار خود را به سر انجام رسانند.در این رویکرد درمانگر می توان با دست و ماساژ قسمتهایی خاص از بدن به فرد مبتلا به پریشانی های روانی کمک نمود.( در آینده نزدیک منتظر مقاله ری کی برای کودکان اُتیستیک در همین سایت باشید)
  • سم زدایی: برخی از متخصصین اُتیسم درمان سم زدایی گیاهی را برای کمک به بهبود سیستم گوارش فرد پیشنهاد می کنند.

درمانهای زیست پزشکی

موسسه تحقیقاتی اُتیسم در حال بسط و گسترش یک رویکرد درمانی طبیعی به نام پروتکل زیست پزشکی برای کودکان اُتیستیک به عنوان بخشی از برنامه DANیا ((شکست دادن اُتیسم، حالا)) است.تعدادی از پزشکان و طبیعت درمان گران اُتیسم نیز در حال مشارکت با برنامه DAN هستند.

درمانهای زیست پزشکی عموماً شامل موارد زیر هستند:

• طرح GFCF(رژیم فاقد گلوتین و کازئین)
  • مکمل های خوراکی(ویتامین واملاح معدنی با دوز بالایی از ویتامین ب6 و منیزیوم)
  • درمانهای گوارشی(استفاده از پروبیوتیکها،ضد قارچها وآنزیمهای گوارشی کمکی)
  • اسید چربهای ضروری(مانند امگا ها)
  • سولفیشن(که برای سمزدایی بدن استفاده میگردد و در برخی خوارکی ها مانند کلم ها موجود است)
  • مکمل های تیروئید
  • گلوتاتیون(عملکرد مهم آن تجزیه و از بین بردن سم های کشنده ، قوی ومهاجم به بدن است همچنین این آنتی اکسیدان قادر است در دستگاه گوارش غذاهای چرب را از وجود رادیکالهای آزاد پاک نماید)
  • چلیشن(حذف فلزات سنگین از بدن)
  • نظارت  سیستم ایمنی
  • درمان یکپارچگی شنیداری

خوانندگان گرامی، برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد درمانهای زیست پزشکی به سایت انستیتو تحقیقاتی اُتیسم مراجعه نمایید.

نکته:

همیشه برای شروع درمان جدید  از پزشک متخصص کودکتان مشاوره بگیرید.در مواردی ممکن است شما قصد این را داشته باشید که درمانی را به صورت مکمل استفاده نمایید به همین دلیل لازم است یک متخصص در درجه نخست امن بودن مسیر انتخابی شما و در درجه دوم متناقض نبودن این رویکردها را تایید نماید.پس هیچگاه والدین ویا دیگر افرادی که تخصصی در امر درمان کودکان اُتیستیک ندارند نمی توانند درمانی را آغاز و درمانی را پایان بخشند.والدین نیز میبایستی به این مهم توجه نمایند که پیش از انتخاب و شروع درمانی برای کودک خود تا حد امکان در مورد آن بررسی و مطالعه نمایند.به خاطر داشته باشید در برخی موارد درمانهای آلتر ناتیو میتوانند برای کودکان بسیار خطر ناک باشند و موجب مشکلاتی مانند تشنج و....گردند.